Stolní tenisAkademie |
![]() |
Loni byla Českou Florbalovou Unií sestavena pracovní komise, která se
zabývala výhodami a nevýhodami hry dětí v různém počtu hráčů na
hřišti.
Dosud totiž platilo jednoduché pravidlo – dospělí hrají 5 hráčů +
brankář, takže děti hrají také. Jenže, nejen z finských, či
švýcarských modelů, bylo zřejmé, že to nemusí být tak docela správně.
V letošním roce hrají florbalisté přípravky systémem ve třech
hráčích v poli.
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA PRACOVNÍ KOMISE PŘI KMM ČFBU
a. model 5 + 1
Z hlediska rozvoje florbalových dovedností jako nutného základu pro
budoucí hru na nejvyšší úrovni má daný systém v dětských kategoriích
i nadále řadu omezení a nedostatků.
Tyto nedostatky způsobují, že hráči nevyužívají zápasy efektivně a
v plné míře pro svůj další rozvoj a zlepšování. Cílem výchovy
mládeže by mělo být hráče naučit základy florbalu, kvalitní
zpracování míčku, přihrávka a střelba, a to vše ideálně v plném
pohybu a v kooperaci s ostatními hráči. Hrací systém by měl plně
sloužit těmto cílům a vytvořit pro ně co nejideálnější
prostředí.
Dětská soutěživost by měla být plně využita k motivaci pro jejich
další herní vývoj, touha po vítězství by se tak měla stát prostředkem,
nikoli cílem samotné hry. Z tohoto pohledu jsou dlouhodobé tabulky, hrozba
sestupů a přehnané ambice trenérů po vítězství i za cenu zapojení
např. jen poloviny hráčů z dlouhodobého vývoje nežádoucím jevem.
Trenéři jsou sice informováni na školeních o výhodách hraní při
nižším počtu hráčů na menším prostoru v rámci tréninkového procesu,
ale v herní praxi jsou poté nuceni při zápasech respektovat nastavení
soutěží a přizpůsobovat jim vedení utkání.
b. model 4 + 1
Výhody a nevýhody tohoto systému jsou definovatelné obdobně jako
u systému 3 + 1 (viz. níže), ovšem ve výrazně nižší intenzitě a
efektivitě a zároveň si tento systém uchovává některá negativa systému
5 + 1, která byla definována jako nežádoucí ? např. prvky specializace
hráčů, nahrazování herních nedostatků taktickými prvky atd..
c. model 3 + 1
i. výrazně vyšší intenzita hry a nárůst herních situací, které musí
hráči řešit
ii. hráči získají tímto hracím systémem lepší přehled na hřišti,
častější zapojení do hry
iii. odpadá prvek specializace ? hráči se nedělí na útočníky a
obránce
iv. hráči mají více kontaktů s míčkem, jsou nuceni hrát
v. nižší význam taktických prvků na úkor herních činností
vi. rozvoj herní inteligence hráčů
26.01.2021 @ 20:04