Fit Sports Club |
![]() |
Vánoční svátky nejsou dnes jen svátky klidu a pokoje,
ale i dobou zběsilého nakupování dárků. Češi utratili před vánoci
desítky miliard korun. Přestože se Vánoce pro řadu lidí staly konzumním
svátkem, stále ještě jsou takoví, kteří upřednostňují jejich jiný
rozměr. Pro ty přichází do České republiky Betlémské světlo.
Hektický předvánoční shon komentuje například biskup Václav
Malý:
„Z předvánoční doby se stala jenom doba nákupů, shánění,
velikého neklidu. Advent, doba přípravy na vánoce, se jakoby úplně
vytratil. Místo třetí a čtvrtá neděle adventní dneska se říká
stříbrná a zlatá a všechno to tedy směřuje jenom k takové rovnici zisk
a co za to, místo aby to mělo obsah, jak se duchovně připravíme na to
Světlo, které je nejenom mimo nás, ale také by mělo nějakým způsobem
zaznít a zazářit v nás.“
Bůh se nevnucuje silou
Jesličky nám dále říkají, že Bůh se nikdy nevnucuje silou.
Bůh sesazuje mocné
Často si myslíme, že dějiny jsou ovládané střídajícími se mocnostmi a
určovány tržní ekonomikou a obchodem. Bůh Vánoc je však Bohem, který
„zamíchává karty“. A činí tak s oblibou. Jak to řekla Maria ve
chvalozpěvu Magnificat: „Pán mocné sesazuje z trůnu a povyšuje
ponížené, hladové sytí dobrými věcmi a bohaté propouští s prázdnou
(srov. Lk 1,52–53)“.
Bůh nemiluje velkolepé revoluce dějinných mocipánů a neužívá
kouzelnickou hůlku, aby měnil situace. Stává se malým dítětem, aby nás
přitáhl láskou, aby se dotkl našich srdcí svou pokornou dobrotou, aby svou
chudobou otřásl těmi, kdo se namáhají hromaděním klamných pokladů
tohoto světa.
Božímu novorozeněti chybělo vše potřebné
Právě takto smýšlel František z Assisi, který zavedl tradici stavby
vánočních jesliček. František z Assisi chtěl vzpomínat na narození
betlémského Dítěte, abychom vytušili, v jakých nesnázích se toto
novorozeně ocitlo, když mu chybělo vše potřebné.
Co je vlastně víra? Patří k Vánocům?
Søren Kierkegaard byl označován za filosofa, teologa, otce
existencialismu, a to jak ateistické, tak křesťanské varianty, psychologa, a
básníka. Jeho dvě populární myšlenky jsou
„subjektivita“, a pojem obecně známý jako
„skok víry“.
Skok víry je Kierkegaardovo pojetí toho jak má jednotlivec
věřit v Boha a jednat v lásce.Víra znamená učinění tohoto závazku tak
jako tak – i bez důkazů. Kierkegaard byl přesvědčen, že mít víru
znamená zároveň mít pochybnosti. Například, aby někdo opravdu věřil
v Boha, musel by také pochybovat o své víře ohledně Boha; pochybnost je
racionální součástí myšlení věřící osoby, bez které by víra neměla
žádnou skutečnou podstatu.
Někdo, kdo si neuvědomuje, že křesťanská nauka je ve své podstatě
sporná a že nemůže existovat žádná objektivní jistota ohledně její
pravdivosti, nemá víru, ale je pouze důvěřivý. Například, není potřeba
žádná víra k tomu, aby někdo věřil, že tužka nebo židle existuje,
když se ji dotýká a dívá se na ní. Stejným způsobem znamená věřit
nebo mít víru v Boha totéž, jako vědět, že člověk nemá smyslový ani
jakýkoli jiný přístup k Bohu, a přesto v něj věří. Jak Kierkegaard
napsal, „pochybnost je poražena vírou, tak jako je to víra, která
přivedla pochybnost na svět“.
Ve spise Bázeň a chvění se Soren Kierkegaard zabývá
jedním z nejproblematičtějších příběhů Starého zákona. Příběhem
popsaným v Genesis, První knize Mojžíšově (jeho jádro je ve
22. kapitole), vyprávějícím o Abrahámovi, kterému Bůh
po mnoha letech čekání daroval syna, aby jej poté od Abrahama poté
požadoval zpět, jako obětní dar na důkaz jeho víry. Silný a děsivý
příběh, který je však v Bibli popsán poněkud stroze a stručně, nedal
Kierkegaardovi, jak sám píše, doslova spát a přiměl jej k filosofickým
úvahám, jimiž se v Bázni a chvění zabývá.
Jeden z nejdůležitějších motivů celé Bázně a chvění je, že jedině
víra je s to ospravedlnit takový čin, jako je obětování vlastního syna.
Poprvé se zde také vyjevuje spor etiky a víry – z etického
hlediska je Abrahámův čin zločin a neospravedlnitelný.
Z hlediska víry si ovšem čin přeje sám Bůh a co je
vyšší než Boží vůle? Právě v tomto rozporu spočívá úzkost
Abrahámovy situace. V Expektoraci se také poprvé setkáváme s pojmy
rezignace a víra v jejich zde ustálené podobě po sobě
jdoucích stádií. Rezignace znamená všeho se vzdát,
udělat pohyb nekonečna, se vším se v bolesti smířit, vše převést do
duchovní podoby. Člověk, který nekonečně rezignoval, je v tomto světě
již prakticky nezranitelný, ale je v něm pro vždycky cizincem. Rezignace je
pohyb, který může vykonat, jak autor-vypravěč zdůrazňuje, každý. On
sám potom několikrát zopakuje, že tento pohyb provedl a sám sebe nazývá
rytířem rezignace. Ale ten, kdo má víru, není ve světě cizincem, celý
svět totiž svou vírou, silou absurdna, skutečností, že pro Boha je
všechno možné, dostává zpátky. I když rozum ví o nemožnosti a
nesplnitelnosti přání, které Abrahám má, totiž, aby mu jeho syn nebyl
vzat,víra zůstává. Abrahám i v momentě, kdy tasí nůž, tedy
v momentě, kdy už všechny pravděpodobnostní kalkulace selhaly, stále
věří, že mu Bůh syna ponechá. Proto se může radovat, když se tak stane,
na rozdíl od rytíře rezignace, který by si Izáka mohl ponechat jen
v bolesti.
Rezignace tedy znamená všeho se vzdát, víra znamená všechno silou absurdna
získat. Učeň, který miluje princeznu, se může vlastní silou princezny
vzdát, nemůže ji však vlastní silou získat, může ji získat jedině
vírou, silou absurdna. Rytíř víry „vykupuje každý životní okamžik za
cenu nejvyšší, jelikož ani nejnepatrnější věc nekoná jinak
než –silou absurdna. … A tak je jeho celá pozemská osobnost silou
absurdna novým stvořením.
Hlavní linie výkladu sleduje vztah etiky a víry, potažmo vztah tragického
hrdiny a Abraháma. Etika je charakterizována jako obecno, víra jako
vykročení z tohoto obecna, jako absolutní vztah jedince k absolutnu. Víra
tedy znamená suspenzaci etiky v poměru k vyššímu cíli.
Maria je zde kladena na stejnou úroveň jako Abrahám, také ona měla víru,
přestože to není výslovně řečeno. Celá tato pasáž má jediný
cíl – ukázat, že Boží vyvolení je věc do značné míry hrůzná, a
že trápení, úzkost a paradox, které z něho vzcházejí, jsou tím, co
odlišuje toho, kdo věří, od tragického hrdiny. „Neplatí snad také zde,
že komu Bůh požehnává, toho také jedním dechem proklíná?“
Tyto dvě emotivní pasáže (a některé úryvky s nimi bezprostředně
související) dovádějí čtenáře k jedinému závěru: pro toho, kdo
suspenduje etiku v poměru k Boží vůli, neexistuje žádné obecně platné
ospravedlnění. Takový člověk nemůže být pochopen, nemůže dokonce ani
mluvit, protože řeč vyjadřuje obecné věci, a on je zcela mimo obecno.
Cílem těchto pasáží je přikročit k víře tak, jak je, totiž mimo
rozum.
Jakmile se dostane k víře, přestává argumentovat, protože rozum víru
pochopit a vysvětlit nemůže, víra je paradox.
Několik zajímavých myšlenek Søren Kierkegaarda:
Láska k Bohu a láska k bližnímu jsou dvě křídla okna, která nelze
otevřít ani zavřít samostatně.
Ubohý je člověk, který nikdy nezatoužil po tom, aby z lásky obětoval
všechno, a který to tedy ani udělat nemohl.
Když se neumíš udržet sám, těžko najdeš někoho, kdo tě bude umět
udržet.
13.04.2021 @ 21:04