Fit Sports Club |
![]() |
Sportovní specializace – tímto termínem se rozumí situace, kdy se
sportovec soustředí pouze na 1 sport celoročně. Specializace může být
časná, před nástupem puberty a nebo pozdní, kdy do puberty sportovec
provozuje nebo zkouší více sportů. Důvody pro časnou specializaci jsou
různé – je to samozřejmě snaha dosáhnout co nejvyšší výkonnosti a
stát se reprezentantem nebo profesionálním sportovcem. Pro USA je specifická
snaha uspět při získání sportovního stipendia. Někteří mladí sportovci
mají touhu být identifikováni jako talentovaní svými trenéry, médii,
sportovní industrií, sponzory nebo společností. Jenže paradoxně prakticky
ze všech statistik vyplývá, že ti, kteří se specializují později, mají
větší šanci těchto cílů dosáhnout, mají méně zranění a sportují
déle než ti, co se specializují do začátku puberty! Navíc mnohé
statistiky potvrzují, že cíle rodičů/trenérů se mnohdy liší od cílů
mladých sportovců. Rodiče bývají ti, kteří dítěti sport vyberou nebo ho
tam přivedou a trenéři jsou ti, kteří rozhodují o intenzitě tréninku a
časné specializaci.
Specializace samozřejmě obecně vede ke sportovnímu úspěchu, bez
specializace by se nikdy nevychoval žádný reprezentant ani Olympionik. Ale
teprve nyní se na základě provedených studií vyjasňuje optimální timing
pro specializaci. Např. mezi sportovci Divison I NCAA (nejvyšší
univerzitní liga v USA) je více těch, kteří se specializovali pozdě a
dokonce jejich první organizovaný sport byl jiný než ten, ve kterém
reprezentují univerzitu. Další studie z posledních let prokazují, že
i mezi profesionálními sportovci je větší zastoupení těch, kteří se
specializovali až v období puberty. Časně specializovaní mají dle další
studie statisticky významně kratší sportovní kariéru. Jiná studie
jednoznačně prokázala, že při pozdní specializaci (mezi 15. –
16. rokem) se minimalizují rizika a je vyšší pravděpodobnost dosáhnutí
sportovního úspěchu v dospělosti. Dle dalších studií jsou časně
specializovaní sportovci ohrožení fyzickými, emocionálními a sociálními
problémy. Mohou být sociálně izolovaní od vrstevníků, mohou mít
narušené rodinné vztahy, bývají nezdravě závislí na druhých, ztrácejí
kontrolu nad svým vlastním životem. Objevují se ve zvýšené míře
zranění z přetížení (v baseballu typicky Little League loket a potíže
s ramenem). Jako ochranný faktor se podle jiné studie ukázalo rozložení
času stráveného organizovaným sportem a jinou pohybovou aktivitou v poměru
alespoň 2:1. Problematickou se při časné specializaci jeví i izolace
sportovce od jiných sportovních aktivit (na které mu prostě nezbývá čas),
a které by ho možná bavily, možná by v nich dokonce exceloval a nebo by
u nich zůstal po zbytek života. Nepříliš častým, ale o to
závažnějším problémem je i riziko fyzického, citového zneužívání
dospělými z okolí sportovce, jakožto důsledek nepřiměřené závislosti
jejich nezralé osobnosti na druhých lidech. Ale bohužel i tyto problémy
bývají občas referovány. Stejně jako dietní a dopingové manipulace,
jejichž oběťmi se přirozeně snadněji stávají nezkušení nebo
přemotivovaní mladí sportovci.
Velkou výhodou pozdní specializace je prevence syndromu vyhoření a
snížení rizika, že sportovec skončí se sportem úplně. Zjednodušeně
řečeno, není vsazeno na jednu kartu. Tím, že sportovec vyzkouší různé
sporty a různě definovaná prostředí, může čelit různým fyzickým,
kognitivním (poznávacím), citovým a psycho-sociálním nárokům. Pak je
větší šance, že získá celoživotní zdravý přístup k pohybu.
Zároveň tento přístup neuzavírá cestu k výchově elitních atletů a
jejich konkurenceschopnosti. Vždy je možnost poskytnout těm
nejtalentovanějším trochu jinak nastavené podmínky v tréninkových
centrech nebo akademiích, ale i u nich musíme vše dávkovat opatrně
s ohledem na zmíněná rizika časné specializace. Neměla by vymizet tzv.
řízená hra na úkor řízeného tréninku. Předčasně aplikovaný řízený
a přísně strukturovaný trénink není v souladu s motivací dítěte pro
provozování pohybu a toto se dříve nebo později může vymstít.
Od 90. let se v USA, Kanadě a dalších rozvinutých zemích začalo
s programy LTAD (Long-term athlete development), které mají bránit
škodlivým efektům časné specializace. Např. doporučení Amerického
olympijského výboru (US Olympic Committee) z roku 2014 definuje jednotlivé
fáze LTAD modelu takto:
Discover, Learn, and Play (0 – 12 let)
Develop and Challenge (10 – 16 let)
Train and Compete (13 – 19 let)
Excell for High Performance (Participate and Succeed) (nad 15 let)
Systémů s pozdní specializací je definovaných celá řada, ale pro
všechny je společné, že se doporučuje preferovat všestrannost, herní
formu, která je zábavná, preferovat řízenou hru před řízeným
tréninkem, soupeření posouvat až do kategorie od 13 let a to ještě jen
u těch talentovaných, sdružených do center a akademií. Trénink
zaměřený na výhru (i když to může znít nezvykle) se doporučuje
nejdříve od 15 let. Časnější specializace by měla být aplikována jen
výjimečně, pod vedením zkušených trenérů ovládajících perfektně
metodiku a s plným vědomím všech rizik. Nejlépe v tréninkových centrech
a akademiích a s preventivními opatřeními, aby se zabránilo rozvoji
nežádoucích účinků (zejména přetěžování a následná zranění,
ztráta motivace a vyhoření). Musí umožňovat kompenzační a regenerační
aktivity, doplňkové sporty, preventivní zdravotní prohlídky.
K dostatečné fyzické a psychické regeneraci se také doporučuje zařadit
minimálně 2 dny volna týdně a 1 měsíc volna alespoň 3× v roce. Opět
to může znít absurdně, proč by se mělo ztratit tolik času? Je to
jednoduché, lepší zpomalit a “ztratit” čas, než ztratit sportovce.
Ztráty mohou být někdy zisky!
Jak by se výše zmíněná doporučení dala aplikovat v českém baseballu?
První podmínkou je, abychom se podívali pravdě do očí. Současný systém
se, dle mého názoru, dostává samovolně a pod tlakem vnějších okolností
tam, kde nás čekají stejné problémy, jako mají nyní v USA. Rád bych se
mýlil, a třeba mají české děti jinou mentalitu než malí Američani, ale
pomalu nám začne dospívat generace, která hraje baseball od 6–7 let a
u které již lze očekávat narůstající procento “odpadlíků”…
Představme si tedy hypotetický baseballový klub, který se rozhodne aplikovat
systém LTAD s pozdní specializací. Je to jen jakýsi nástřel, jen takový
podnět k diskusi…možná je to jen utopie…Jak by to tedy mohlo vypadat?
Takový moderní klub vůbec nemusí přenechávat děti jiným sportům a
nemusí tak ztrácet konkurenční výhodu ve svém regionu. Může klidně
dělat nábory v 6 letech. Ale už při náborech a pohovorech s rodiči je
jim vysvětlen princip a výhody pozdní specializace. Rodičům je vhodné
doporučit, aby děti dělaly ještě aspoň jeden další doplňkový sport.
Děti budou na trénincích odmalička kromě základů házení a pálení
dělat i základy dalších sportů, při kterých budou herní formou
rozvíjet svoje základní atletické dovednosti (ABCs). Cíleně z nich budeme
dělat multisportovce. Když už nejsou a asi ani nebudou ty plácky, zkusíme
si z toho vzít to prospěšné a udělat to trochu uměle. Prostory hřiště
nebo stadionu by měly umožňovat provozování co největšího množství
základních míčových i nemíčových sportů a her. Fantazii se meze
nekladou. Dá se využít i okolí hřiště, někde je stěna na lezení,
jinde kurt na plážový volejbal, rybník, kde se dají dělat závody ve
veslování, nebo sjezdovka, běžkařské trasy, všude je nějaký bazén
atd.… V zimě se dá v tělocvičně doplnit paleta sportů, které nejdou
hrát na trávě. Od 10 let se přidává v tréninku více baseballu a
začínají se hrát zápasy, tréninky jsou sice již baseballové, ale cokoliv
se dá “natrénovat” hrou, nebo jiným sportem, je s výhodou začleněno
do tréninku. V zimě i v létě je jeden trénink zcela nebaseballový –
může se chodit plavat, jet na kolo, v zimě jít bruslit nebo hrát hokej. Od
13 let se již začíná soupeřit, trénink je již více zaměřen na
zápasové schopnosti, ale stále je poměr 50:50. Pokud baseball mladé hráče
stále baví a “přežijí” kritické období kolem 15 let, pak máme před
sebou v ideálním případě multisportovce, kteří jsou tělesně gramotní,
mají osvojené základní atletické dovednosti (ABCs), před očima nám
dozrávají fyzicky, aby bez rizika zranění zvládli specifický trénink,
včetně posilování a také psychicky a mentálně, aby se rozhodli sami za
sebe. Jejich uvažování může vypadat tako: “…baseball je sport, který
mi dosud přinesl spoustu zážitků a radosti, mám zde kamarády, je to sport,
který mě baví, chci v něm něco dokázat, chci se zlepšovat a porážet
ostatní, chci vozit medaile, být profesionál, jet na Olympiádu, atd.. .”
Ano, je to jejich vlastní rozhodnutí. Není to rozhodnutí jejich rodičů
nebo trenérů, vedené jejich vlastními představami, motivacemi a ambicemi.
A co když skončí s baseballem? Pořád je lepší, když skončí kvůli
svému rozhodnutí a půjdou třeba dělat něco, co se naučili
v baseballovém klubu, než když skončí kvůli zranění a nebudou umět nic
jiného. Nebo když skončí kvůli ztrátě motivace a syndromu vyhoření,
což si s sebou ponesou na celý život. S pocitem viny, že někoho zklamali,
nedostáli požadavkům, nebyli dost dobří. Jaké osobnosti z nich pak budou
a jak budou čelit složitým situacím a výzvám v životě?
Doufám, že moje zamyšlení bude pochopeno správně, tedy jako snaha pomoci
baseballu, který mám rád a mladým baseballistům, které vídám čím dál
častěji v ordinaci. Zároveň zdůrazňuji, že si vážím všech, kteří
v dobré víře pracují s mládeží a obětují rozvoji českého baseballu
svůj volný čas a bylo by mi líto, kdyby jejich dobře míněná snaha měla
být kontraproduktivní. A v neposlední řadě znovu upozorňuji, že to
není jen problém baseballu, je to problém drtivé většiny sportů v naší
republice, které mají mládežnické týmy a soutěže…takže baseball
klidně může zahájit nápravu poměrů a být inspirací i pro ostatní
sportovní odvětví.
Zdroj: https://www.baseball.cz – MUDr.
Filip Holeček
28.02.2021 @ 17:26